W artykule:
Nauka zdalna okazała się globalnym rozwiązaniem rozpowszechnionym podczas pandemii COVID-19. Chociaż obecnie placówki oświatowe powróciły do stacjonarnego nauczania, to w pewnych okolicznościach przepisy dopuszczają organizację uczniom zajęć zdalnych. W niniejszym artykule omówimy następujące zagadnienia:
- Kiedy należy zorganizować zdalne nauczanie w szkole i przedszkolu?
- Jakie obowiązki ciążą na osobie prowadzącej szkołę w zakresie organizacji nauki zdalnej?
- Czy sprawozdanie ze zdalnego nauczania jest obowiązkiem?
- Jak przygotować sprawozdanie z nauki zdalnej?
Kiedy można zawiesić lekcje stacjonarne na rzecz nauczania online – podstawy prawne
Art. 125a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) wprowadza zasadę zgodnie z którą organ prowadzący szkołę, przedszkole lub inną placówkę oświatową zawiesza zajęcia w przypadku:
- powstania na terenie w której znajduje się placówka zagrożenia bezpieczeństwa uczniów wskutek organizacji imprez ogólnokrajowych lub międzynarodowych,
- wystąpienia temperatury powietrza lub pomieszczeń szkoły, która stanowi zagrożenie dla uczniów,
- zagrożenia wywołanego epidemią,
- wystąpienia innej sytuacji nadzwyczajnej, która zagraża zdrowiu lub bezpieczeństwu uczniów.
W sytuacji, gdy przyczyna stanowiąca podstawę zawieszenia zajęć w szkole trwa powyżej dwóch dni, dyrektor placówki jest obowiązany do organizacji zajęć z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość od trzeciego dnia przeszkody w stacjonarnej organizacji zajęć.
Dodatkowo podstawa do prowadzenia zajęć zdalnych została przewidziana w treści art. 127 prawa oświatowego. Dotyczy to sytuacji w której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Wówczas na wniosek rodzica lub ucznia (jeżeli jest pełnoletni) szkoła (przedszkole) powinna umożliwić mu naukę zdalną.
Organizacja nauki zdalnej w szkole i przedszkolu niepublicznym
Osoba prowadząca placówkę niepubliczną jest obowiązana poinformować organ sprawujący nadzór o sposobach realizacji nauki zdalnej.
Ponadto w statusie prywatnych szkół i przedszkoli powinny zostać uregulowane szczegółowo kwestie związane z organizacją nauki na odległość, w tym:
- Jakie kanały informacyjne będą stosowane przez nauczycieli do prowadzenia zajęć zdalnych?
- W jakiej formie nauczyciele będą udostępniać uczniom materiały edukacyjne?
- Kwestie bezpieczeństwa uczniów związane z korzystaniem z określonych metod i technologii komunikacji.
- Sposób sprawdzania obecności uczniów na zajęciach.
Sprawozdanie ze zdalnego nauczania
W prawie oświatowym nie ma zasadniczo określonego sposobu monitorowania przez dyrektora realizacji podstawy programowej. Wobec tego decyzja o tym, czy nauczyciele będą obowiązani do sprawozdania ze zdalnego nauczania należy do osoby prowadzącej daną szkołę bądź przedszkole.
Pamiętać jednak należy, że do osoby zarządzającej placówką oświatową należy prowadzenie nadzoru pedagogicznego. Wobec tego dla posiadania rzetelnych informacji o realizacji planu nauczania przydatne będą sprawozdania opracowywane przez nauczycieli za dane półrocze lub rok szkolny.
Co powinno zawierać sprawozdanie ze zdalnego nauczania?
Zakres i metodykę opracowania sprawozdania z realizacji podstawy programowej podczas zajęć zdalnych określa dyrektor bądź organ zarządzający daną szkołą lub przedszkolem. Warto ustalić jednolity schemat dla takiego sprawozdania – dla łatwiejszej weryfikacji konkretnych elementów. Przykładowo, sprawozdanie ze zdalnego nauczania może zostać opracowane według następujących założeń:
- Określenie klasy oraz nazwy zajęć.
- Wskazanie sposobu i zakresu realizacji treści podstawy programowej.
- Informacja o ryzyku niezrealizowania podstawy programowej, wskazanie powodów i proponowanych rozwiązań.
- Wnioski odnoszące się do wyników nauczania w poprzednim roku.
- Określenie wykorzystanych kanałów informacyjno-komunikacyjnych do nauki zdalnej.
- Metody pracy i jej efekty.
- Wnioski dotyczące dalszej pracy nad realizacją treści podstawy programowej.
Nauka zdalna dotyczy także oddziaływania wychowawczego placówki, dlatego dodatkowo sprawozdanie wychowawcy klasy powinno skupiać się na realizacji celów wychowawczych, problemów występującej w danej klasie a także sposobów ich rozwiązania.
Ponadto dyrektor placówki może zobowiązać nauczycieli do zdania sprawozdania z nauki zdalnej, którego treść będzie skupiać się na kwestiach dotyczących efektywności, sprawności a także problemów związanych z organizacją zdalnego nauczania. W treści takiego sprawozdania należałoby ująć:
- Jakie technologie komunikacji z uczniami i rodzicami były wykorzystywane?
- W jaki sposób weryfikowana była wiedza uczniów podczas nauki zdalnej?
- Jak nauczyciel udostępniał materiały potrzebne do nauki?
- Problemy które wystąpiły w trakcie prowadzenia zajęć zdalnych oraz sposoby ich rozwiązania.
Prowadzenie zajęć w trybie zdalnym to złożone zadanie
Zarządzanie nauką zdalną w placówkach niepublicznych to złożone zadanie, wymagające nie tylko zrozumienia podstaw prawnych, ale także skutecznego planowania i monitorowania procesu edukacyjnego. Sprawozdanie z realizacji podstawy programowej w trybie zdalnym stanowi istotny element tego procesu, pozwalający na ocenę efektywności nauczania i wprowadzanie niezbędnych korekt.
Pamiętaj, że AUXILIA PRAWO OŚWIATOWE wspiera placówki, takie jak Twoja w obszarach dotyczących m.in. w efektywnym wdrażaniu i zarządzaniu nauką zdalną, co pozwala na skupienie się na ich głównym celu – zapewnieniu wysokiej jakości edukacji.