Site icon Auxilia Prawo Oświatowe

Kontrola zarządcza w placówce oświatowej. Co obejmuje i jakie ma cele?

Kontrola zarządcza w przedszkolu - dyrektor podczas organizacji dokumentacji

Przedszkola i szkoły publiczne są zobowiązane do wdrażania systemu kontroli zarządczej. Jest to kluczowy element zarządzania, który pomaga dyrektorowi skutecznie i uporządkowanie kierować placówką edukacyjną. Chociaż placówki niepubliczne, w przeciwieństwie do publicznych, nie mają obowiązku wdrażania takiego systemu, mogą czerpać korzyści z zasad kontroli zarządczej stosowanych w jednostkach publicznych.

W tym artykule omówimy podstawowe cele i mechanizmy kontroli zarządczej oraz przedstawimy aspekty działalności placówek oświatowych , które jej podlegają.

Definicja i cele kontroli zarządczej

Kontrola zarządcza – w myśl ustawy art. 69, ust. 1 o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r.  – to ogół działań i czynności zapewniających realizację celów i zadań jednostki w sposób:

Cele kontroli zarządczej

Jak podaje art. 68 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, wyróżniamy następujące cele tego rodzaju kontroli:

Placówki niepubliczne mogą wykorzystać wszystkie bądź tylko niektóre z powyższych celów kontroli zarządczej, a także je modyfikować i wprowadzać własne. Skorzystanie z tych mechanizmów ma przede wszystkim pomóc w sprawnej i efektywnej organizacji działalności placówki niepublicznej.

Podstawowe mechanizmy kontroli zarządczej

Wyróżniamy cztery podstawowe mechanizmy kontroli zarządczej. Są to:

Standardy kontroli. Jakie aspekty należy zweryfikować?

Zgodnie z przepisami, każda szkoła i placówka oświatowa, będąca jednostką sektora finansów publicznych, zobowiązana jest do stosowania kontroli zarządczej w celu zapewnienia prawidłowego zarządzania, realizacji celów i zadań oraz minimalizacji ryzyka. Standardy te pomagają w utrzymaniu wysokiej jakości zarządzania i przestrzegania przepisów w szkołach. Uszeregowano je w pięciu grupach merytorycznych, przedstawionych poniżej:

Dokumentacja w ramach prowadzenia kontroli zarządczej

Dokumentacja związana z kontrolą zarządczą w szkole i przedszkolu zależy głównie od tego, jaki aspekt działalności placówki podlega kontroli. Organy placówki tworzą wewnętrzne akty, które mają na celu zapewnienie realizacji zadań i umożliwienie ich sprawnej weryfikacji. Niektóre dokumenty są wymagane przez prawo, takie jak statut czy regulamin wynagrodzeń (zgodnie z Kodeksem pracy).

Inne dokumenty, choć nieobowiązkowe, mogą usprawnić procesy kontrolne. Przykłady wewnętrznych regulacji w placówkach niepublicznych to:

Placówki mogą również stworzyć regulamin dotyczący przeprowadzania inspekcji. Dokumenty te powinny być dostosowane do potrzeb placówki i mają na celu wspieranie efektywnego zarządzania.

Harmonogram czynności kontrolnych dla placówki

Placówki niepubliczne są zwolnione z obowiązku opracowywania planu działalności, chyba że ich statut stanowi inaczej. Choć nie jest to obligatoryjny dokument, może okazać się przydatny przy wdrożeniu kontroli zarządczej w przedszkolu i szkole.

W planie działalności osoba prowadząca wskazuje:

To od organu prowadzącego zależy jakie ramy czasowe umieści w planie.

Terminy realizacji planu i mierniki skuteczności

Dla efektywnej oceny realizacji planów warto, aby były one tworzone w określonych odstępach czasu, np. corocznie. Harmonogram kontroli może przewidywać konkretne etapy weryfikacji spełnienia przez placówkę niepubliczną wyznaczonych zadań i celów. W planie inspekcji warto uwzględnić także konkretne mierniki i mechanizmy, które będą punktem odniesienia w zakresie realizacji celów kontroli. Przykładowo miernikiem systematyczności oceniania może być dziennik elektroniczny, a miernikiem racjonalnego dokonywania zakupów – faktury. To jedynie wybrane mierniki skuteczności funkcjonowania placówki.

Kontrola zarządcza w placówce oświatowej. Co obejmuje i jakie ma cele?
Ocena: 5/5
(głosy: 2)

Exit mobile version