Kontrola wydatkowania dotacji oświatowej w przedszkolu

Kontrola wydatkowania dotacji oświatowej w przedszkolu

Dotacje oświatowe otrzymywane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego są kluczowym źródłem finansowania zarówno dla publicznych przedszkoli jak i tych prowadzonych przed podmioty prywatne. Ze względu na to, że dotacje pochodzą ze środków publicznych, osoby zarządzające placówkami oświatowymi powinny być przygotowane na przeprowadzanie kontroli.

W dzisiejszym artykule przeanalizujemy najistotniejsze przepisy i zasady dotyczące kontroli wydatkowania dotacji oświatowych, w tym:

  • Jaka jest podstawa prawna kontroli wydatkowania dotacji?
  • Kiedy należy spodziewać się kontroli?
  • Jakie są uprawnienia kontrolującego? Zasady kontroli.
  • Czym kończy się kontrola i czy można kwestionować ustalenia kontrolującego?

Podstawa prawna kontroli wydatkowania dotacji

Podstawą prawną do przeprowadzenia kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji jest art. 36 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 754). Zgodnie z tym przepisem organ dotujący (najczęściej gmina lub powiat) ma prawo kontrolować, czy dotacja oświatowa została pobrana i wykorzystana zgodnie z jej przeznaczeniem.

Katalog wydatków, na które można przeznaczyć środki pochodzące z dotacji, został ujęty w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. I to właśnie ten przepis oraz jego wykładania powinny być punktem odniesienia dla kontrolera przy sprawdzaniu, czy dany wydatek został zasadnie pokryty z dotacji.

Kiedy należy spodziewać się kontroli i jaki okres może obejmować?

Ustawodawca nie określił częstotliwości prowadzenia kontroli wykorzystania dotacji oświatowej. Wobec tego, aby „przewidzieć” termin kontroli, najlepiej zapoznać się z aktami prawnymi obowiązującymi na terenie dotującej jednostki samorządu terytorialnego. W niektórych gminach ustalane są plany kontroli, w tym także placówek oświatowych. Nie jest to regułą – organ prowadzący przedszkole najczęściej dowiaduje się o kontroli dopiero po otrzymaniu zawiadomienia i wezwaniu do udostępnienia dokumentacji.

Warto pamiętać także o tym, że kontrola może obejmować okres 5 lat budżetowych poprzedzających rok, w którym jest ona prowadzona.

Zasady kontroli wydatkowania dotacji oświatowej

Kontrolę przeprowadza upoważniony pracownik jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z przepisami nie może to być osoba prywatna współpracująca na innych niż zasadach z organem gminy. Dlatego pierwszą czynnością kontrolowanego powinno być sprawdzenie upoważnienia osoby kontrolującej. Dyrektor przedszkola ma prawo zostać poinformowany o planowanym czasie przeprowadzenia kontroli. Informacja ta zwykle jest umieszczona w zawiadomieniu o kontroli lub w upoważnieniu.

Osoba prowadząca przedszkole obowiązana jest wpuścić kontrolującego na teren przedszkola i udostępnić mu miejsce do prowadzenia czynności kontrolnych. Kontrola odbywa się w godzinach pracy placówki kontrolowanej.

Kontrolujący ma prawo żądać udostępnienia wyłącznie dokumentów dotyczących pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji, a osoba prowadząca przedszkole obowiązana jest udostępnić wskazaną dokumentację w terminie 14 dni. Co istotne takie żądanie powinno zostać sformułowane przez kontrolującego na piśmie. Jeżeli kontrolujący domaga się przedstawienia innej, niezwiązanej z dotacją dokumentacji – prowadzący przedszkole powinien odmówić jej wydania.

Kontrola powinna przebiegać sprawnie i jak najmniej zakłócać codzienne funkcjonowanie przedszkola. Zdarzają się jednak sytuacje, w których czynności kontrolne trwają nadal, mimo upływu terminu wskazanego w zawiadomieniu o kontroli. Przedłużająca się kontrola może dezorganizować pracę placówki, dlatego osoba prowadząca przedszkole może wnieść skargę na przewlekłość postępowania kontrolnego do właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego.

Zakończenie kontroli

Po zakończeniu kontroli osoba prowadząca przedszkole otrzymuje protokół kontroli i wystąpienie pokontrolne. Jego treść natomiast może stanowić podstawę dla organu dotującego do wystąpienia z określonymi roszczeniami do organu prowadzącego przedszkole. Sam kontrolujący nie może nałożyć na kontrolowane przedszkole żadnego obowiązku czy kary. Dlatego niezwłocznie po otrzymaniu wskazanych dokumentów pokontrolnych należy się z nimi szczegółowo zapoznać. Od zapisów znajdujących się w protokole i wystąpieniu nie służy odwołanie, natomiast osoba prowadząca ma prawo do zakwestionowania ustaleń kontrolującego.

Kontrola wydatkowania dotacji oświatowej w przedszkolu
Ocena: 4.3/5
(głosy: 6)