
W artykule:
Kontrola zarządcza w placówkach oświatowych jest procesem wieloetapowym. Przypomnieć należy, że zgodnie z art. 68 i 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.) prowadzenie kontroli jest obowiązkiem organów zarządzających publicznymi placówkami oświatowymi. Dla dyrektorów szkół i przedszkoli niepublicznych korzystanie z rozwiązań kontrolnych przyjętych dla sektora publicznego – choć nie jest obligatoryjne – może okazać się pomocnym narzędziem efektywnego zarządzania prowadzoną placówką.
Ustawodawca nie uregulował konkretnego sposobu prowadzenia czynności kontrolnych. Jednakże trafne wskazówki sformułowane zostały w komunikacie nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. W zakresie zarządzania ryzykiem także w komunikacie nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem.
Standardy podzielone zostały na pięć obszarów (grup), z których każdy obejmuje inny fragment kontroli zarządczej, w tym: środowisko wewnętrzne (grupa A), cele i zarządzanie ryzykiem (grupa B), mechanizmy kontroli (grupa C), informowanie i komunikacja (grupa E), monitorowanie i ocena (grupa F).
W niniejszej publikacji skupimy się na omówieniu najistotniejszych kwestii związanych ze standardami grupy B, tj. cele i zarządzanie ryzykiem.
Procedura zarządzania ryzykiem
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w komunikacie nr 23 Ministra Finansów, proces zarządzania ryzykiem obejmuje następujące kroki:
- Zdefiniowanie misji.
- Ustalenie celów i zadań oraz systemu monitorowania i oceny.
- Dokonanie identyfikacji ryzyka.
- Analiza ryzyka.
- Określenie rodzaju reakcji na ryzyko.
Misja
Zdefiniowanie misji powinno stanowić pierwszy etap efektywnego zarządzania ryzykiem. Ustalenie misji danej placówki oświatowej będzie bowiem fundamentem dla wyznaczenia celów i ich hierarchii. W przypadku szkół i przedszkoli misja będzie odnosić się do celu istnienia tego podmiotu, a także systemu wartości danej placówki. Co do zasady misja w procesie zarządzania ryzykiem będzie zbieżna z tą przyjętą w preambule statutu szkoły/przedszkola.
Ustalenie celów i zadań
Przed identyfikacją potencjalnych zagrożeń w funkcjonowaniu danej placówki oświatowej niezbędne jest wyznaczenie celów i wyodrębnienie zadań, służących realizacji przyjętych celów. Cele i zadania powinny zostać sprecyzowane w sposób jednoznaczny i klarowny. Należy ustalić je na co najmniej jeden rok. Chociaż teoretycznie możliwe jest określenie celów i zadań w perspektywie dwu albo trzyletniej, zaleca się wyznaczać je corocznie.
Identyfikacja celów powinna odbywać się na dwóch płaszczyznach – tj. cele strategiczne i cele operacyjne. Cele strategiczne to takie, które wynikają bezpośrednio z misji placówki oświatowej. Są niezbędne dla funkcjonowania podmiotu oświatowego i zwykle będą związane z realizacją podstawowych zadań całej jednostki. Z tego względu cele strategiczne często pozostają niezmienne przez kilka lat. Cele operacyjne natomiast wynikają z celów strategicznych, przy czym mają one zmienny charakter i dotyczą konkretnych obszarów działalności placówki.
Ustalenie zadań służy realizacji zdefiniowanych przez szkołę celów.
Przykład:
Cel strategiczny: Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły.
Cel operacyjny: Doposażenie szkoły w środki trwałe.
Zadania służące realizacji celów:
- zakup i montaż ogrodzenia okalającego teren całej szkoły,
- wymiana poręczy przy schodach,
- oznakowanie miejsc niebezpiecznych na terenie szkoły żółtoczarnymi pasami,
- wymiana poluzowanych płytek na szkolnych korytarzach.
Identyfikacja ryzyka
Ryzyko jest zagrożeniem, będące następstwem nieprzewidywalnych sytuacji lub błędnych decyzji. Wystąpienie takiego zagrożenia może przeszkodzić w realizacji wyznaczonych celów i zadań placówki oświatowej. Organ zarządzający placówką oświatową powinien zdefiniować ryzyko, a następnie zapisać je w rejestrze ryzyka. Przy identyfikacji ryzyka dyrektor szkoły/przedszkola wesprzeć może się informacjami z różnych źródeł, w tym: z oceny pracy nauczycieli, z wniosków i sugestii zapadłych podczas rady pedagogicznej, ze skarg i wniosków, z przeprowadzonych rozmów z uczniami i rodzicami, z protokołów pokontrolnych, etc.
Ułatwieniem przy procesie identyfikacji ryzyka jest wydzielenie konkretnych obszarów potencjalnego wystąpienia ryzyka, np.:
- działalność dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza,
- bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i mienia,
- działalność finansowa i księgowa,
- obsługa administracyjna i kadrowa,
- podmioty zewnętrzne współpracujące z placówką,
- systemy informatyczne,
- zdarzenia losowe.
Przykład identyfikacji ryzyka:
Obszar ryzyka: bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i mienia.
Możliwe rodzaje ryzyka:
- Niewystarczająca ilość środków w budżecie placówki na poczynienie remontów.
- Unieważnienie przetargu na wykonanie remontu placówki.
- Opóźnienie inwestora.
Proces identyfikacji ryzyka powinien odbywać się nie rzadziej niż raz w roku.
Analiza ryzyka
Po zidentyfikowaniu potencjalnego ryzyka należy poddać je analizie, w której zakres wchodzi:
- określenie stopnia prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka (przyjęcie skali jest tu dowolne, może być ona liczbowa, ale także akceptowalny jest opis słowny: bardzo wysokie, wysokie, średnie, niskie, bardzo niskie);
- ustalenie skutków wystąpienia ryzyka;
- określenie, jaki jest akceptowany poziom ryzyka.
Reakcja na ryzyko
Ostatnim krokiem zarządzania ryzykiem jest ustalenie, jakie działania zostaną podjęte w przypadku wystąpienia danego ryzyka. Wyróżnia się cztery możliwe reakcje na ryzyko:
- Tolerowanie – dotyczy przypadków akceptowalnego poziomu ryzyka. Jego wystąpienie nie będzie wymagało konieczności podjęcia konkretnych kroków w celu eliminacji ryzyka. Warto jednak przyglądać się zaistniałej sytuacji, aby w razie jej zaostrzenia podjąć odpowiednie działania.
- Przeniesienie ryzyka – polega na przekazaniu danej sprawy do podmiotu zewnętrznego, którego zadaniem będzie eliminacja ryzyka. Np. z uwagi na awarię instalacji elektrycznej w szkole wybuchł niewielki pożar, doprowadzając do zniszczenia sali lekcyjnej. Celem usunięcia skutków ryzyka, szkoła powinna zgłosić szkodę do firmy ubezpieczeniowej, która przeprowadzi likwidację szkody.
- Wycofanie się – to działanie podjęte w przypadku fiaska danego działania. Np. sponsor zrezygnował z finansowania stypendium dla najzdolniejszych uczniów, a szkoła nie ma środków na pokrycie obiecanych nagród. Jeżeli nie uda się znaleźć nowego sponsora, koniecznym może okazać się rezygnacja z przyznania stypendium w danym roku szkolnym.
- Działanie – to określenie konkretnych procedur i działań ze strony szkoły, które będą podejmowane w razie wystąpienia ryzyka.