W artykule:
Kontrola zarządcza to szereg czynności wchodzących w proces zarządzania placówką oświatową. W szkołach i przedszkolach publicznych prowadzenie kontroli zarządczej jest obowiązkiem dyrektorów tych placówek, co wnika z art. art. 68 i 69 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.). Dla organów zarządzających niepublicznymi placówkami oświatowymi mechanizmy kontrolne stosowane w sektorze publicznym mogą stanowić cenny wzór, który przyczynia się do efektywnego zarządzania placówką.
Standardy kontroli zarządczej zostały ujęte w komunikacie nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Zgodnie z jego treścią zarządzanie powinno skupiać się na pięciu grupach: środowisku wewnętrznym (tzw. standardy grupy A), celach i zarządzaniu ryzykiem (standardy grupy B), mechanizmach kontroli (standardy grupy C), informowaniu i komunikacji (standardy grupy D) oraz monitorowaniu i ocenie – czyli standardach grupy E.
Dzisiejszy tekst jest ostatnim z serii artykułów dotyczących kontroli zarządczej w placówkach oświatowych. Zostanie on poświęcony omówieniu ostatniej grupy standardów – monitorowaniu i ocenie.
Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
Standardy rekomendują systematyczne monitorowanie efektywności poszczególnych elementów kontroli zarządczej. Pozwala to na bieżąco rozpoznawać i rozwiązywać problemy występujące w procesie zarządzania. Co istotne w procesie monitorowania, poza kadrą zarządzającą, powinni uczestniczyć także pozostali pracownicy administracyjni oraz grono pedagogiczne. Rozłożenie obowiązku obserwacji i monitorowania wydajności systemu kontroli na szerszą grupę podmiotów ma szczególnie ważne znaczenie praktyczne. Ciężko bowiem wymagać, aby dyrektor placówki miał pełną wiedzę o wszystkich sytuacjach zachodzących w szkole, zmianach w przepisach prawa oświatowego, aktach prawa lokalnego czy innych wydarzeniach mających istotne znaczenie dla funkcjonowania szkoły. Dlatego wielopłaszczyznowe wsparcie i zaangażowanie różnych pracowników w bieżące monitorowanie systemu kontroli przyczyni się do skuteczności działania wewnętrznych regulacji.
Samoocena
Samoocena kontroli zarządczej – podobnie jak monitorowanie jest procesem wykorzystywanym do oceny efektywności przyjętego modelu kontroli przez pracowników danej placówki oświatowej. Jest to narzędzie, które umożliwia relatywnie szybko uzyskać zbiorczą informację o funkcjonowaniu kontroli zarządczej. Wyniki samooceny mogą stanowić podstawę do podpisania oświadczenia o jej stanie, przy czym nie powinna ona zastępować pozostałych narzędzi oceny, w tym przede wszystkim audytu. Zaleca się, aby samoocena przeprowadzana była co najmniej raz w roku.
Metod przeprowadzenia samooceny jest kilka, a jej dobór uzależniony jest od wielkości danej placówki, systemu pracy oraz atmosfery panującej w środowisku pracy. W komunikacie nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych proponowane są przede wszystkim dwa sposoby samooceny: warsztatowa i kwestionariuszowa. Metoda warsztatowa zakłada analizę i ocenę działalności placówki w formie otwartej dyskusji, prowadzonej według określonych przez organ zarządzający punktów oceny. Dla powodzenia tego modelu samooceny istotna wydaje się kultura pracy i społeczność danej szkoły/przedszkola. Niezintegrowane i podzielone środowisko pracy raczej nie sprzyja warsztatowej samoocenie. W takim przypadku dużo lepszym narzędziem przeprowadzania samooceny będzie wykorzystanie ankiet.
Pomocne w uzyskaniu wiarygodnych i miarodajnych wyników samooceny będzie trzymanie się poniższych kroków:
- Wyznaczenie koordynatora samooceny – czyli osoby, która będzie odpowiedzialna na przygotowanie kwestionariuszy samooceny, jej przeprowadzenie, a następnie sporządzenie sprawozdania z jej wyników. Jeżeli w szkole ustanowiono koordynatora do spraw kontroli zarządczej lub zarządzania ryzykiem, to zaleca się, aby poprowadził on także czynności związane z samooceną. Nie jest to jednak obligatoryjne – ważne jest, aby osoba odpowiedzialna za samoocenę miała jak najszerszą wiedzę w obszarze kontroli zarządczej oraz funkcjonowaniu szkoły.
- Wsparcie koordynatora samooceny przez kadrę zarządzającą – poinformowanie zespołu pracowników o planowanej samoocenie i koordynatorze należy do dyrektora placówki. Pracownicy powinni zostać także zaznajomieni z celem samooceny oraz uprzedzeni, że ich opinia nie będzie podlegać negatywnym konsekwencjom. Ankiety do przeprowadzenia samooceny mogą mieć charakter ankiet anonimowych, jeżeli ma zachęcić to pracowników do wyrażenia szczerego stanowiska.
- Ustalenie zakresu samooceny – samoocena może dotyczyć całości lub wybranej części działalności szkoły/przedszkola. Podział procesu samooceny na poszczególne obszary, np. wyodrębnienie części dydaktycznej, administracyjnej i organizacyjno-prawnej może przynieść bardziej rzetelne dane.
- Przygotowanie ankiet – tutaj należy rozważyć, czy kwestionariusze będą jednolite dla wszystkich pracowników, czy sformułowane w różny sposób w zależności od charakteru wykonywanych zadań przez daną grupę pracowników. Niezależnie od wyboru, pytania w ankietach powinny być sformułowane w sposób prosty, jednoznaczny i zrozumiały.
- Szkolenie – jego celem: przekazanie pracownikom informacji o celach, sposobie i zakresu procesu samooceny. Szkolenie może zostać przeprowadzone w formie e-learningu lub instrukcji.
- Wyznaczenie czasu na przeprowadzenie czynności samooceny.
- Analiza i wyniki z samooceny – powinna ona zawierać podsumowanie uzyskanych od pracowników ankiet, wskazanie na możliwe ryzyko i problemy działalności jednostki, a także propozycję działań naprawczych
Audyt wewnętrzny
Podstawowym zadaniem audytu wewnętrznego jest niezależna ocena efektywności systemu kontroli zarządczej w placówce oświatowej. Należy pamiętać, że audyt prowadzony przez organ gminy czy powiatu może dotyczyć wyłącznie szkół publicznych (tj. samorządowych). Organ gminy nie ma podstawy prawnej do przeprowadzenia audytu w placówkach niepublicznych.
Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej
Ostatnim etapem kontroli zarządczej jest złożenie oświadczenia przez dyrektora o stanie kontroli zarządczej. Podstawą do jego sporządzenia są uzyskane wyniki z monitorowania, samooceny, audytu i kontroli. Oświadczenie o stanie kontroli powinno być składane corocznie.